Inhaltsverzeichnis | 6 |
Eva MatthesFreund- und Feindbilder in Schulbüchern.Einleitung | 10 |
Eva MatthesConcepts of Friends and Enemies in Schoolbooks.Introduction (translated by Sylvia Schütze) | 14 |
Theoretische Zugänge zum Thema - Theoretical Approaches to the Topic | 18 |
Max LiedtkeZur Entstehung von Feind- und Freundbildernam Beispiel des deutschsprachigen Schulbuchs.Historische Darstellung undevolutionstheoretische Hintergründe | 20 |
1. Phänomenologische und begriffliche Aspekte | 20 |
2. Geistesgeschichtliche Hintergründe des Freund- und Feindbildes in der abendländisch-christlichen Tradition und der Eingang dieser Thematik in das Schulbuch | 21 |
3. Freund- und Feindbilder im Krieg und die Darstellung dieser Bilder im Schulbuch | 22 |
4. Evolutionstheoretische Aspekte und die Chancen einer völkerverbindenden Freundschaft | 31 |
Literatur | 32 |
Peter MenckEnemies and Their Place in Textbooks – Some Remarksfrom the Point of View of Curriculum Theory | 34 |
Avant Propos | 34 |
Areas of didactical discourse | 35 |
Curriculum – a definition | 36 |
Lesson preparation | 37 |
Conclusion | 39 |
References | 40 |
Freund- und Feindbilder in Schulbüchern aus der Zeit des Nationalsozialismus - Concepts of Friends and Enemies in Schoolbooks from the Time of National Socialism | 42 |
Christian VoreinVon „nordischen Herren“ und „slawischen Untertanen“ –Textstrategien zur Etablierung von Freund- undFeindbildern in Geschichtslehrbüchern der NS-Zeit | 44 |
Literatur | 54 |
Susanne Blumesberger„Welche Wahrscheinlichkeit für das Vorhandensein einesjüdischen Merkmals … ?“Feindbilder in österreichischen Schulbüchernwährend der Zeit des Nationalsozialismus | 56 |
Literatur | 65 |
Freund- und Feindbilder in Schulbüchern der DDR - Concepts of Friends and Enemies in Schoolbooks from the GDR | 66 |
Elke UrbanFreund- und Feindbilder in Rechenbüchernder NS-Zeit und der DDR | 68 |
Quellenverzeichnis | 75 |
Eva MatthesFreund- und Feindbilder in Fibeln undStaatsbürgerkundebüchern der DDR | 76 |
1. Begriffsklärungen | 76 |
2. Herangezogene Materialien – Fibeln und Staatsbürgerkundebücher | 77 |
3. Konkretisierungen | 77 |
Literatur | 86 |
Alexandra BudkeFreund- und Feindbilder in Geographieschulbüchernder DDR | 88 |
1. Kommunikation von Freund- und Feindbildern in der DDR | 88 |
2. Schulbuchanalyse | 90 |
3. Qualitative Befragungen von Lehrer/inne/n und Schüler/inne/n | 97 |
4. Zusammenfassung | 100 |
5. Literatur | 101 |
Freund- und Feindbilder in serbischen Schulbüchern - Concepts of Friends and Enemies in Serbian Schoolbooks | 104 |
Arsen Djurovi??????The Presentation of Germany and Austro-Hungaryin History Textbooks in the Kingdom of Serbiaat the End of the 19th Century | 106 |
Introduction | 106 |
The image of the other – Germany and Austro-Hungary in history textbooks | 108 |
Closing remarks | 116 |
Bibliography | 116 |
Aleksandra Ili??????“We and the Others”in Textbooks for Elementary Schools in Serbiaat the End of the 19th and the Beginning of the 20th Century | 118 |
References | 124 |
Ljiljana StankovFriends and Enemies – Their Presentation in Textbooksand Educational Programmes in Teacher Training Collegesin The Kingdom of the Serbs, Croats and Slovenes –Yugoslavia (1918–1941) | 126 |
1. Introduction | 126 |
2. The political situation in Yugoslavia after World War I and the new challenges for teacher education | 127 |
3. New textbooks for a new nation | 128 |
4. Additional measures for teachers and students to build the common nation | 131 |
5. Conclusion | 132 |
Sources and References | 132 |
Ljubodrag Dimi??????World War II and the Socialist Periodin Serbian and Croatian History Textbooks | 134 |
References | 141 |
Árpád HornyákThe Picture of Hungarians in Serbian History Textbooksin the 2nd Half of the 20th Century?????? | 142 |
Conclusion | 151 |
References | 152 |
Nikola Samardzi??????The U.S. History in the Actual Serbian Education Agendaand in Textbooks. Analysis and Suggestions | 154 |
Summary | 158 |
References | 159 |
Die Bedeutung von Freund- und Feindbildern in Schulbüchern für die Stiftung nationaler Identität - The Meaning of Concepts of Friends and Enemies in Schoolbooks for the Forming of National Identity | 162 |
Ariclê Vechia / António Gomes FerreiraCommunism, Integralism, and Nationalisms:Internal and External Enemies of Brazil, 1930–1945 | 164 |
References | 174 |
Katri Annika WesselAspects of the Representation of the Finnish War of 1918and the Winter War (1939–1940) in Finnish Textbooks | 176 |
1 Introduction | 176 |
2 Some aspects of the concept of the ‘enemy’ | 177 |
3 Relevant aspects of the educational system in Finland and the curricula | 177 |
4 Relevant aspects of the events of 1918 and the Winter War (1939–1940) | 178 |
5 The representation of the events of 1918 in textbooks | 179 |
6 The representation of the Winter War 1939–40 in textbooks | 182 |
7 Conclusion | 184 |
8 Bibliography | 185 |
Kira Mahamud AnguloInfidels, Vicious, Traitors, Reds …The Representation of Enemies in Spanish PrimarySchoolbooks During the Franco Dictatorship (1939–1959)1 | 188 |
1. Introduction | 188 |
2. Social context: ‘we’ versus ‘they’ | 189 |
3. Who was the enemy? | 191 |
4. How are these ‘enemies’ represented, described, and explained in schoolbooks? | 193 |
5. Reactions to the ‘enemy’ in the educational field | 195 |
6. How to be good. Instructions | 196 |
Conclusions | 198 |
Literature | 199 |
Harutyun HarutyunyanFeindbilder und Selbstbilder in armenischen Schulbüchern.Ausgewählte Beispiele aus dem aktuellen Religions-,Geschichts- und Literaturunterricht | 202 |
Historische Feindbilder und ihre Nutzung für Kriegspropaganda: Der Aufstand des Heiligen Vadran als Vorbild für die Jugend | 203 |
Der Elternmörder Samvel als Beispiel der patriotischen Selbstwahrnehmung | 208 |
Schlussfolgerung mit Empfehlungen für die Zukunft | 211 |
Literatur | 213 |
Der Wandel von Freund- und Feindbildernin Schulbüchern angesichts sich verändernder politischer Konstellationen - Alterations of Concepts of Friends and Enemies in Schoolbooks in the Light of Changing Political Constellations | 216 |
Iris Seri-HerschDid Friends and Enemies Change upon Decolonization?A Sudanese History Handbook for Elementary Schools,1949–1958 | 218 |
Historical Background: the Politics of Education in Postwar Sudan | 219 |
Isma'ill Pasha and Makk Nimr: the Dynamics of Conqueror-Conquered Relations | 221 |
Al-Zubayr Pasha Rahma and the Problematic Legacy of the Slave Trade | 225 |
Conclusion | 226 |
References | 229 |
Zsolt VitáriFriends for Millennia?Representation of Hungarians and Hungaryin History and Geography Textbooks of theFederal Republic of Germany, 1949–2007 | 232 |
Hungary and Hungarians on the timeline – focal points in matters of content | 234 |
Locating Hungary and Hungarians | 239 |
Bibliography | 242 |
The Depiction of the Germans in Norwegian History Textbooks. Former Enemy – Present Partner | 246 |
Historical background | 246 |
The Hanseatic League | 248 |
German influence in the 20th century | 250 |
The depiction of the attacker – World War II | 251 |
Bibliography | 256 |
Freund- und Feindbilder in Schulbüchern: Unterschiedliche Sichtweisen desselben Phänomens - Concepts of Friends and Enemies in Schoolbooks: Different Views of the Same Phenomenon | 258 |
Oldimar CardosoFriends and Enemies in South American Schoolbooks:The Case of the “War of the Triple Alliance” (1864–1870) | 260 |
References | 269 |
Jinyoung YuFreund- und Feindbilderin südkoreanischen und japanischen Geschichtsbüchernfür die Mittel- und Oberschule.Darstellung aus koreanischer Sicht | 270 |
1. Einleitung | 270 |
2. Der Beginn der historischen Debatte | 271 |
3. Die Darstellung von Themen in japanischen und südkoreanischen Geschichtsschulbüchern, die die Schulbuch-Debatte auslösten | 276 |
4. Schluss: Die wechselseitigen Bilder in den Geschichtsbüchern, insbesondere Versuche und Hoffnungen, die unterschiedlichen historischen Perspektiven zu überwinden | 282 |
Bibliographie | 283 |
Verena VoigtSchulbücher im Konflikt: Der Streit umanti-israelische Inhalte in palästinensischen Schulbüchern | 286 |
Literatur | 295 |
Schulbücher ohne Freund- und Feindbilder? - Schoolbooks without Concepts of Friends and Enemies? | 298 |
Sylvia SchützeFreund- und Feindbilderin Schulbüchern der Bundesrepublik Deutschland?Eine Analyse von Sozial- undGesellschaftskundebüchern vor 1989 | 300 |
1. Begriffsklärungen | 300 |
2. Die Entwicklung des Sozialkundeunterrichts in der BRD und die entsprechenden Schulbücher | 301 |
3. Untersuchungsgegenstand | 303 |
4. Freund- und Feindbilder oder Kontroversität und Erziehung zur Mündigkeit? | 304 |
5. Fazit | 311 |
Literatur | 312 |
Andreas MüllerThe Representation of 9/11in French and German History Textbooks | 314 |
1 9/11 as a challenge for textbook makers | 314 |
2 The overall representation of the events | 316 |
3 Assignments as keys to understanding | 319 |
4 The message of the pictures | 320 |
5 Conclusion | 324 |
Bibliography | 324 |
Die Autorinnen und Autoren / The Authors | 326 |