Inhalt | 6 |
Teil I Inklusion im internationalen Kontext | 8 |
Inklusion in Deutschland zwischen fachlichen und politischenAnforderungen – Was kann ein internationaler Blick leisten? | 9 |
Einleitung | 9 |
Wo steht Deutschland? | 11 |
Inklusion ohne Behinderung?! | 15 |
Der internationale Blick | 20 |
Ausblick | 25 |
Literatur | 26 |
Inklusive Politik und Praxis im internationalen Vergleich | 30 |
1 Einleitung: Zur Geschichte des Begriffs Inklusion | 31 |
2 Fünf nationale Skizzen | 35 |
3 Die Diversität der inklusiven Idee zwischen sektoriellem und inklusivem Verständnis | 42 |
Literatur | 46 |
Der Begriff „Behinderung“ im Rechtsvergleich: UN-BRK, EU-Recht,Deutschland und ausgewählte Länder der EU | 50 |
1 Einleitung | 51 |
2 UN-BRK | 52 |
3 Behinderung im Europarecht | 53 |
4 Behinderung im deutschen Recht | 56 |
5 Behinderung in ausgewählten Mitgliedsstaaten der EU | 66 |
6 Zusammenfassung | 72 |
Literatur | 73 |
Teil II Strategien und Entwicklungen | 76 |
Ein Vergleich der Frühförderung in Schweden und Deutschland: Die Bedeutung der Partizipation in der Frühförderung – das Kind als Auftraggeber seiner eigenen Förderung?! | 77 |
1 Einleitung | 78 |
2 Vorstellung der Einrichtungen | 80 |
3 Auftrag der Frühförderung/Habilitation | 83 |
4 Fazit | 95 |
5 Literatur | 97 |
Co-teaching in inclusive primary schooleducation in Finland | 101 |
1 Inclusive education in Finland | 101 |
2 Co-teaching in Finland | 107 |
3 Classes of intensified support in Leikari school | 108 |
4 Conclusions | 115 |
Inclusive education in Sweden and social representations | 120 |
Introduction | 120 |
Inclusive education in the Swedish context | 121 |
A school for all | 122 |
Contested concepts | 124 |
Research on inclusive education | 125 |
Social representation theory | 128 |
Objectification and anchoring | 129 |
Research on social representations | 131 |
References | 136 |
Policy and Practice towards Inclusion –From Historical Roots to Future Perspectives towards Inclusive Education | 140 |
Introduction | 141 |
A school for all: Historical roots | 141 |
What became of the school for all in the development of the unified school? | 144 |
The 1960s and the turn towards the school for all | 147 |
Current Norwegian national educational system | 150 |
Between principles and practice | 153 |
Future Perspectives towards Inclusive Education | 156 |
Conclusion | 158 |
References | 158 |
Institutional structures of inclusive Child Care and Schools in Poland | 163 |
1 Polish national legislation | 163 |
2 Inclusion in Poland – results of research conducted in 2010 | 167 |
3 Reforms concerning inclusive education in Poland | 169 |
References | 175 |
Success Factors and (unintended) Consequences of Inclusive Education in the United States – Implications for the German Context | 176 |
Introduction | 177 |
Historical Context and Legislation toward Inclusion in the United States | 178 |
Key Success Factors | 182 |
Teacher Attitudes | 182 |
Role of principals | 183 |
Interdisciplinary Teamwork | 183 |
(Unintended) Consequences for Schools and Teachers | 184 |
Increases in Special Needs Diagnoses and in Public Spending | 184 |
Ballooning | 185 |
Blurring of professional identities | 185 |
Educational Triage & Teaching to the Test | 186 |
Implications for the implementation of inclusive education in Germany | 187 |
Increased Special Needs Diagnosis and Increased Spending | 188 |
Ballooning | 189 |
Blurring of Professional Identities | 190 |
Educational triage & teaching to the test | 190 |
Conclusion | 192 |
References | 193 |
Work inclusion: A goal enriching society | 199 |
Introduction | 200 |
Inclusion in Italy: A story to look forward | 201 |
The major pitfalls to a possible, decent and meaningful working life | 203 |
Life design and career construction: An essential premise for rich careeridentities | 205 |
Toward supportive and inclusive work contexts for all | 209 |
Let’s take advantage of new technologies! | 212 |
Conclusion | 215 |
References | 217 |
Internationale Modelle beruflicherInklusion von Menschen mitBehinderung | 222 |
Einleitung | 223 |
Bedeutung einer weitergehenden beruflichen Inklusion | 225 |
Vorteile für Menschen mit Behinderung | 225 |
Vorteile für Unternehmen | 226 |
Die Rolle des Personalmanagements für eine erfolgreiche beruflicheInklusion | 228 |
Rekrutierung | 228 |
Fallbeispiel Dow Chemicals: Bewerbertraining (Michigan und Zürich) | 229 |
Karrieremanagement und Weiterbildung | 230 |
Führung und Kultur | 232 |
Literatur | 234 |
Authors | 236 |