INHALT | 5 |
Dank | 9 |
RemakePremake. Einleitung | 11 |
Can’t Stop the Remakes | 14 |
Remakebegriff | 20 |
Doing History: Rückkopplung, Nachträglichkeit, Preposterous Reading | 27 |
Hypertextualität: RemakePremake | 31 |
Doing Culture: Text/Kontext, kulturelle Negotiationen | 34 |
Doing Gender: Performativität, Film, Remake | 38 |
Unfinished Business | 42 |
Filmkorpus | 46 |
Remaking in Hollywood, 1896-2006 | 55 |
Remakes und Dupes im frühen Film | 57 |
Remaking 1930/40 | 59 |
Remaking nach 1948 | 61 |
Remaking und die Hollywood Renaissance | 68 |
Widescreen Goes Small Screen: Remakes und Videotechnik | 72 |
Remaking 1990ff | 76 |
Remakes in der Forschung | 79 |
Remakelexika | 80 |
Typologien, Taxonomien | 84 |
Kultur- und filmwissenschaftliche Arbeiten | 88 |
Doing Gender: Performativität, Film, Remake | 95 |
Der Performative Turn in den Gender Studies | 95 |
Performativität und Film | 109 |
Repeat Performances: Remakes und Gender | 112 |
I’ve Always Had a Queer Opinion of You. Unfinished Business und Nachträglichkeit in THE FRONT PAGE (1931) und HIS GIRL FRIDAY (1940) | 115 |
HIS GIRL FRIDAY und THE FRONT PAGE | 116 |
Fairytales: Konzepte von Homosexualität, 1920-1940 | 118 |
Hollywood, die Sissy und der Production Code | 121 |
Sissies, Anarchisten und Men’s Rooms in THE FRONT PAGE | 126 |
Die Fairy Bensinger | 128 |
Der Anarchist Earl Williams | 131 |
(Schwieger-)Mütter, Verlobte, Prostituierte | 134 |
Liebe und Business | 137 |
You Make Me Feel Like I’m the Bride. Heirat und Henker I | 138 |
I’m a Newspaperman. Queering und Crossing in HIS GIRL FRIDAY | 143 |
Der Production Code und die Entstehung der Screwball Comedy | 144 |
What Kind of Language Is That! Code-Bending in HIS GIRL FRIDAY | 147 |
The Same Old Act, Isn’t It? Gender-Performances in »HISMAN FRIDAY« | 153 |
Hysterischer Text | 160 |
Heirat und Henker II | 163 |
Can this Marriage Be Saved? Remaking Remarriage in THE AWFUL TRUTH (1937) und LET’S DO IT AGAIN (1953) | 165 |
Screwball Comedies und die Institution Ehe, 1920ff | 166 |
Neue Ehemodelle und die Comedy of Remarriage | 169 |
Die Wirtschaftskrise als Krise der Männlichkeit | 173 |
Eheberatung I: How to Win and Hold a Husband | 175 |
Happily Ever After? | 179 |
Marriage Is a Beautiful Thing. THE AWFUL TRUTH über Ehe und Scheidung | 187 |
Desperate Housewives: Die 50er Jahre und der Mythos des Domestic Bliss | 191 |
Marriages at War | 193 |
Eheberatung II: How to Stay Married Though Unhappy | 197 |
Togetherness und The Paradox of the American Male | 201 |
Rückschaufehler: Hollywoodremakes der 50er Jahre und die Screwball Comedy | 205 |
LET’S DO IT (AGAIN). Love Companionship Goes Domestic Bliss | 207 |
What Is »Normal« Married Love? Sexualität in der Ehe | 211 |
How Much Do We Know about Men? Männlichkeitskrisen II | 214 |
I Want a Man That I Know Will Be Home. Die Happy Housewife und der Playboy | 218 |
Deckgeschichten | 222 |
Was There Ever a Feathersville? | 227 |
Die Ehe als Theater/das Theater der Ehe | 230 |
Wifeliness as a Masquerade | 233 |
PremakeRemake: Love Companionship versus Domestic Bliss | 238 |
Boy, Girl, Boy, Girl. Kategorienkrisen, Genre Trouble und Passing in HOLIDAY INN (1942) und WHITE CHRISTMAS (1954) | 243 |
HOLIDAY INN | 244 |
WHITE CHRISTMAS | 247 |
Familienähnlichkeiten: Genre und Remake | 249 |
I’ll Capture Her Heart Singing/Dancing. Holiday Inn und das Dual Focus Narrative des Musicals | 254 |
Boy Meets Boy: Vom Rivalen zum Male-Buddy-Team | 258 |
There Were Never Such Devoted Sisters. Female Buddies | 264 |
Fairies, Fathers, Families | 266 |
Operation Waverly | 271 |
Drag-Sisters: Camp, Kinship, Kategorienkrisen | 274 |
Camp | 277 |
Sisters in Distress | 279 |
Kategorienkrisen | 283 |
Mulvey, Musical, Male Hysteria. Exkurs | 284 |
The Best Things Happen When You’re Dancing. Hollywoods Song-and Dance-Men | 288 |
Male Hysteria | 291 |
A Guy in the Eighth Row Can Kiss Marilyn Monroe. Hollywoods Technologies of Gender, 1950ff | 293 |
This Is the Army. Die Armee als Männlichkeitsspektakel | 296 |
Schlussbetrachtung | 301 |
Filmverzeichnis | 307 |
Literaturverzeichnis | 319 |
Abbildungsnachweis | 353 |