Vorwort | 5 |
Inhaltsverzeichnis | 9 |
1 Error rates’ non-monotone dependence on problem difficulty with regard to human mathematical problem solving and their relation to individualcharacteristics | 10 |
Abstract | 10 |
Content | 11 |
1 Introduction | 12 |
2 The Tasks and Tests | 14 |
2.1 The Tasks | 14 |
2.2 The Tests: IQ test | 15 |
2.3 The Tests: NEO-FFI | 16 |
3 Hypotheses | 17 |
4 Experiment | 17 |
5 Results | 18 |
6 Conclusion | 21 |
References | 23 |
2 Using Objectives to Improve Decision-Making inManufacturing Companies | 24 |
Abstract | 24 |
Content | 25 |
1 Arising Importance of Production Logistics | 26 |
2 Research Design to Create a Comprehensive System ofObjectives | 27 |
2.1 Steps to Develop a System of Objectives | 27 |
2.2 Demands Made on the System of Objectives | 30 |
3 Empower Research Project | 31 |
3.1 Enhancements of Performance Measurement Systems | 31 |
3.2 Deduction and Description of the EMPOWER Project Results | 33 |
3.3 Discussion | 37 |
4 Conclusions | 39 |
References | 41 |
3 Zur Bestimmung von unteren Schranken imbikriteriellen k-unähnlichen Tourenplanungsproblem | 46 |
Zusammenfassung | 46 |
Inhalt | 47 |
1 Einleitung | 48 |
2 Problembeschreibung | 49 |
3 Literaturüberblick | 51 |
4 Die Nutzung der lokalen Suche zur Bestimmung vonunähnlichen Tourenplänen | 55 |
5 Experimentelle Untersuchung | 63 |
6 Zusammenfassung und Fazit | 67 |
Literaturverzeichnis | 69 |
4 Optimale Torpedo-Einsatzplanung – Analyse und Lösung eines Ablaufplanungsproblemsder Stahlindustrie | 71 |
Zusammenfassung | 71 |
Inhalt | 72 |
1 Einleitung | 73 |
2 Problembeschreibung | 74 |
2.1 Problemkontext | 74 |
2.2 Das betrachtete Ablaufplanungsproblem | 75 |
3 Lösungsansatz | 79 |
3.1 Problemstrukturierung und vorbereitende Berechnungen | 79 |
3.1.1 Modellierung des Wartebereiches der leeren Torpedowagen | 79 |
3.1.2 Zeitliche Beziehungen | 80 |
3.1.3 Logische Überprüfungen | 81 |
3.2 Untere Schranken | 82 |
3.2.1 Vorüberlegungen | 82 |
3.2.2 Berechnung der unteren Schranken | 82 |
3.2.3 Kombination mit oberen Schranken | 85 |
3.3 Optimierungsansatz | 86 |
4 Experimentelle Untersuchung | 87 |
4.1 Testinstanzen | 87 |
4.2 Variablenreduktionen | 89 |
4.3 Optimierungsergebnisse | 90 |
5 Schlussfolgerungen | 92 |
Literaturverzeichnis | 93 |
5 Ein gemischt-ganzzahliges lineares Optimierungsmodell zur Ermittlung des minimal notwendigenBedarfes an Seefahrern zur Besetzung eines Schiffes | 95 |
Zusammenfassung | 95 |
Inhalt | 96 |
1 Einleitung | 97 |
2 Grundlagen (Verwandte Arbeiten) | 98 |
3 Problemstellung | 100 |
3.1 Schiffsbetriebsnotwendige Aufgaben und Reise | 101 |
3.2 Arbeitsstundenregel | 104 |
4 Modellierung | 106 |
5 Numerische Beispiele | 109 |
6 Zusammenfassung und Ausblick | 112 |
Literaturverzeichnis | 113 |
6 Subjektiver Erwartungsnutzen und intuitionistischeFuzzy-Werte | 116 |
Zusammenfassung | 116 |
Inhalt | 117 |
1 Einleitung | 118 |
2 Theoretische Grundlagen | 120 |
2.1 Mengentheoretische Grundlagen | 120 |
2.2 Maßtheoretischer Diskurs | 125 |
2.3 Operationen auf intuitionistischen Fuzzy-Values | 129 |
3 Ein Ansatz zur Alternativenbewertung auf Basisintuitionistischer Fuzzy-Werte | 131 |
3.1 Allgemeiner Ansatz | 131 |
3.2 Exemplarische Verdeutlichung | 138 |
4 Fazit | 140 |
Literaturverzeichnis | 142 |
7 Individualisation of a Fuzzy System for AssetAllocation | 145 |
Abstract | 145 |
Content | 146 |
1 Introduction | 147 |
2 Structure of the original model | 148 |
3 Individualisation and Extension of the Original Model | 155 |
3.1 Adaptation of existing input variables | 155 |
3.2 Inclusion of additional input variables | 158 |
3.3 Adaptation of evaluations | 165 |
3.4 Inclusion of further asset classes | 169 |
3.5 Inclusion of further investment strategies | 171 |
4 Conclusion | 172 |
References | 173 |
8 Status quo bias and consumers’ willingness to pay for green electricity: A discrete choice experiment withreal economic incentives | 175 |
Abstract | 175 |
Content | 176 |
1 Introduction | 177 |
2 Hypothesis | 181 |
3 Method | 183 |
4 Design | 185 |
5 Procedure | 186 |
6 Results | 187 |
7 Discussion | 190 |
References | 193 |
Vortragsübersicht der Tagung | 197 |