Cover | 1 |
Vorwort | 6 |
Inhalt | 8 |
Jens Schröter: Einleitung | 12 |
Zum Thema des Bandes | 12 |
Zu den einzelnen Beiträgen | 19 |
Christoph Markschies: Offene Fragen zur historischen und literaturgeschichtlichen Einordnung der Nag-Hammadi-Schriften | 26 |
Abstract | 26 |
I. Nag-Hammadi-Texte als frühchristliche Schriften? | 27 |
II. Die literaturwissenschaftliche Einordnung der Nag-Hammadi-Texte | 34 |
III. Die theologiegeschichtliche Einordnung der Nag-Hammadi-Texte | 42 |
John D. Turner: The Reception and Transformation of Philosophical Literary Genres in the Nag Hammadi Writings | 48 |
Abstract | 48 |
I. Plato’s Teaching as Religious Revelation | 49 |
1. The Platonic Dialogues as Primary Sources | 51 |
2. Secondary Sources of Platonic Doctrine | 52 |
II. The Gnostics and their Revelatory Literature | 53 |
1. Religio-Philosophical Epistles | 55 |
2. Revelation Dialogues | 56 |
3. Revelation Discourses | 58 |
III. From Myth to Metaphysics | 59 |
1. Genealogical Narrative Myths | 59 |
2. From Myth to Philosophical Metaphysics | 61 |
3. Ontogenesis in the Sethian Platonizing Treatises | 64 |
4. From Ontogenesis to Mystical Ascent | 66 |
IV. Specific Appropriations of Plato’s Dialogues | 67 |
1. Contemplative Union with the Divine | 68 |
2. The modes of Being and Non-Being | 71 |
3. Dialectic | 73 |
4. The Demiurge of the Timaeus and the Sethian Creator | 75 |
V. Conclusion | 77 |
I. Apokalypsen in den Nag-Hammadi-Codices | 78 |
Gregor Wurst: Apokalypsen in den Nag-Hammadi-Codices | 80 |
Abstract | 80 |
I. Das Textkorpus | 80 |
II. Die Überlieferung | 82 |
III. Die Apokalypse des Paulus (NHC V,2) | 83 |
IV. Die Apokalypse des Adam (NHC V,5) | 85 |
V. Die Apokalypse des Petrus (NHC VII,3) | 87 |
VI. Zusammenfassung | 89 |
Jaan Lahe: Die Apokalypse des Adam als ein Werk am Rande der Theologie- und Literaturgeschichte des frühen Christentums | 90 |
Abstract | 90 |
I. Die einleitenden Fragen:Bezeugung, Datierung und Struktur der Apokalypse des Adam | 90 |
II. Die Apokalypse des Adam im Kontext der Religions- undLiteraturgeschichte der römischen Kaiserzeit | 94 |
1. ApkAd als eine Apokalypse | 94 |
2. ApkAd als ein Werk der Testamentliteratur | 94 |
3. ApkAd als ein Werk der Adamsliteratur | 95 |
4. ApkAd als gnostisches Werk | 96 |
5. ApkAd als sethianisches Werk | 97 |
6. ApkAd und die alttestamentlichen und jüdischen Motive | 98 |
7. ApkAd als eine gnostische Apokalypse | 101 |
III. Die Apokalypse des Adam im Kontext derfrühchristlichen Literatur- und Theologiegeschichte | 102 |
1. Ist die ApkAd eine christliche Schrift? | 102 |
2. Warum gehört die Apokalypse des Adam zur frühchristlichen LiteraturundTheologiegeschichte? | 106 |
Dylan M. Burns: Is the Apocalypse of Paul a Valentinian Apocalypse? Pseudepigraphy and Group Definition in NHC V,2 | 108 |
Abstract | 108 |
I. Introduction | 108 |
II. The Case for Valentinian Authorship of Apoc. Paul | 110 |
III. Valentinian Production of Apocalypses and Pseudepigrapha? | 113 |
IV. A Suggestion: (Absence of) Apocalypses at Qumran | 116 |
V. Pseudepigraphy and Group Definition amongst Gnostics | 117 |
VI. Conclusions | 122 |
II. Mythologische Traktate in den Nag-Hammadi-Codices | 124 |
Nicola Denzey Lewis: Mythological Treatises in the Nag Hammadi Codices | 126 |
Abstract | 126 |
I. The Problem of Mythology: Some Methodological Considerations | 129 |
II. The Myth of the ‘Gnostic Myth’ | 133 |
III. Turning to Antiquity | 134 |
IV. M?thos? Or Historia? | 140 |
V. Conclusions | 143 |
Ursula Ulrike Kaiser: „Und sie wurde unter ihren Händen ein Baum“ (HA, NHC II,4 p. 89,26 f.): Die Hypostase der Archonten und die antike Mythologie | 144 |
Abstract | 144 |
Karen L. King: The Apocryphon of John: Genre and Christian Re-Making of the World | 152 |
Abstract | 152 |
I. Attribution practices | 155 |
II. Generic complexity | 161 |
III. Truth effects and authority | 169 |
IV. Conclusion | 171 |
III. Liturgische Texte in den Nag-Hammadi-Codices | 172 |
Hugo Lundhaug: Prayer in the Nag Hammadi Codices | 174 |
Abstract | 174 |
I. On Prayer | 177 |
II. Personal Prayer | 182 |
III. Liturgical Prayer | 186 |
IV. Scribal Prayers | 192 |
V. Conclusion | 193 |
Antti Marjanen: Baptism in the Holy Book of the Great Invisible Spirit (NHC III,2 and IV,2) | 196 |
Abstract | 196 |
Introduction | 196 |
1. What Is the Origin of Baptism in the Holy Book? | 199 |
2. What Constitutes the Rite of Baptism? | 199 |
3. Who Administers the Baptism in the Holy Book? | 202 |
4. What Are the Prerequisites for and the Corollaries of Baptismin the Holy Book? | 203 |
5. Is Baptism an Uniterable Event or Is It a Repeatable Act? | 204 |
6. What Is Meant by a Baptismal Rite of the “Five Seals”in the Holy Book? | 204 |
Epilogue | 206 |
IV. Evangelien in den Nag-Hammadi-Codices | 208 |
Simon Gathercole: The Nag Hammadi Gospels | 210 |
Abstract | 210 |
I. The Gospel of Truth | 212 |
1. Filling and Perfection | 213 |
2. Revelation and Knowledge | 214 |
3. The Book | 214 |
4. The Complex Relation of the Son-Word to the Aeons/All | 215 |
5. Conclusion | 215 |
II. The Gospel of Philip | 215 |
1. The Identity of Jesus: Names and Nature | 215 |
2. The soteriological roles of Jesus | 216 |
III. The Gospel of the Egyptians | 217 |
1. The Great Christ | 218 |
2. Jesus | 218 |
3. Yesseus Mazareus Yessedekeus | 219 |
IV. The Gospel of Thomas | 220 |
V. Comparative Analysis | 222 |
1. Secondary Gospel Titles? | 222 |
2. Gospel Genre? | 223 |
3. Gospel Authority | 224 |
4. Location with other Gospels | 225 |
a) The heavenly arrangements | 227 |
b) The Incarnation | 228 |
c) Death and Resurrection | 228 |
VI. Conclusion | 229 |
Paul-Hubert Poirier: From 1897 to 2015: Some Aspects of the Research on the Gospel according to Thomas | 230 |
Abstract | 230 |
Katrine Brix: The Gospel of Truth | 244 |
Abstract | 244 |
I. Introduction | 244 |
II. The Image | 246 |
III. The Imagination | 248 |
IV. Synesthesia | 254 |
V. Conclusion | 257 |
Judith Hartenstein: Die Weisheit Jesu Christi (SJC) | 260 |
Abstract | 260 |
I. Einführung | 260 |
II. Die Weisheit Jesu Christi. Zum Titel der Schrift | 261 |
1. Die SJC als Evangelium | 261 |
2. Die Weisheit Jesu Christi in den Theklaakten – eine Verbindung der SJC zur Paulustradition | 264 |
III. Verbindungen der SJC zum Matthäusevangelium | 271 |
IV. Die Aufnahme und Verarbeitung von Eug in der SJC | 273 |
V. Fazit | 274 |
V. Theologische und philosophische Traktatein den Nag-Hammadi-Codices | 276 |
Einar Thomassen: Theological and Philosophical Treatises in the Nag Hammadi Codices | 278 |
Abstract | 278 |
I. What is a ‘treatise?’ | 278 |
1. Treatises, letters and revelation dialogues | 279 |
II. Treatise, apocalypse, mythological narrativeand philosophical physics | 281 |
III. Narrative and theoretical thinking: the Valentinian treatises in particular | 282 |
IV. The communication situation | 285 |
1. The Tripartite Tractate | 286 |
2. On the Origin of the World and Eugnostos | 287 |
V. From cosmogonies to ascent texts | 289 |
VI. Sethian text types | 290 |
VII. Conclusion: the first systematic theological treatises? | 291 |
Uwe-Karsten Plisch: Zostrianus, der philosophisch orientierte Sethianismus und das Gebet des Seth | 292 |
Abstract | 292 |
I. Zostrianus | 292 |
1. Der Streit um Zostrianus (und verwandte Schriften) in der Schule Plotins | 293 |
2. Die Bezüge des Traktats Zostrianus zum Mittelplatonismus | 295 |
II. Das Gebet des Seth | 297 |
1. Ein wenig beachtetes Zeugnis für die sethianische Gnosis | 297 |
2. Das Gebet des Seth | 298 |
List of Contributors | 306 |
Index of Ancient Sources | 308 |
Old Testament/Septuagint | 308 |
Old Testament Pseudepigrapha | 308 |
New Testament | 309 |
Early Jewish Authors | 310 |
Dead Sea Scrolls | 310 |
Apostolic Fathers | 310 |
Early Christian Apocrypha | 311 |
Nag Hammadi and Related Writings | 311 |
Other Ancient Christian Authors | 318 |
Non-Christian Greco-Roman Authors and Works | 320 |
Other Ancient Texts | 323 |
Papyri and Manuscripts | 324 |
Index of Modern Authors | 325 |
Index of Subjects | 328 |