Danksagung | 5 |
Inhaltsverzeichnis | 6 |
Introduction | 8 |
1 Informelles Lernen.Standorte bestimmen | 9 |
Literatur | 18 |
Foundations | 21 |
2Social Choreographies and Informal Learning in Everyday Family Life | 22 |
1 Informal learning, participation frameworks, and footings | 23 |
2 Analyses of the social choreography of everyday life | 23 |
3 Alignments and disalignments | 24 |
4 Data | 25 |
5 Alignments and calibrations | 26 |
6 Multiparty alignments as ways of upgrading requests | 28 |
7 Alignment and mutual apprenticeship | 31 |
8 Accounts and other types of remedial work in family life politics | 33 |
9 Conclusion | 35 |
References | 37 |
3Biographisches und informelles Lernen Jugendlicher. Eine theoretische Verhältnisbestimmung mit empirischem Beispiel | 39 |
1 Einleitung | 40 |
2 Die empirische Studie | 41 |
2.1 Informelles Lernen in der Studie | 41 |
2.2 Die subjektorientierte und biographische Forschungsperspektive | 43 |
3 Verhältnisbestimmung informellen und biographischen Lernens | 46 |
4 Andis biographische Lernprozesse – ein empirisches Beispiel | 50 |
5 Fazit | 51 |
Literatur | 53 |
4Adult Informal Learning | 57 |
1 Overview | 58 |
2 Definitions and model of informal learning | 58 |
2.1 Model of informal and incidental learning | 60 |
2.2 Likelihood of error in informal learning | 62 |
3 Error as a catalyst for learning | 63 |
4 Transformative informal learning | 64 |
5 Structured and mentor-supported on-the-job learning | 66 |
5.1 What this looks like in practice | 67 |
5.2 Everwise practice parallels action–reflection cycles | 68 |
5.3 What’s next? expanding social learning | 69 |
5.4 How the Everwise design reflects and expands the Marsick–Watkins model | 70 |
6 Design that supports informal transformative learning | 71 |
7 Environmental supports and challenges | 72 |
8 Conclusion | 73 |
References | 74 |
5Extended Education in a Learning Society. Educational and Social Perspectives | 77 |
1 Introduction – the learning society | 78 |
2 The educational function of extended education | 80 |
2.1 The basic structure of learning contexts | 80 |
2.2 What exactly does “extended education” mean? Proposing a definition | 81 |
2.3 Why do we expect learning advantages from extended education provision? | 82 |
2.4 Educational outcomes | 83 |
3 The social function of extended education | 84 |
3.1 Social inheritance as the result of familial reproduction strategies | 85 |
3.2 Internal and external school-related reproduction strategies | 85 |
3.3 Changes in reproduction conditions | 87 |
3.4 Internal and external extended reproduction strategies | 88 |
4 Conclusion: Extended education and the future of educational research | 89 |
References | 91 |
Social Inequality | 95 |
6Peergroups als die Vergemeinschaftungen des informellen Lernens im Schulkontext | 96 |
1 Einleitung – Peergroups und informelles Lernen | 97 |
2 Theoretischer Hintergrund – Peervergemeinschaftungen und informelles Lernen | 98 |
3 Struktur des Samples und die Auswertungsmethode | 99 |
4 Empirische Ergebnisse | 99 |
4.1 Informelles Lernen und anti-rituelle Handlungsform | 100 |
4.2 Informelles Lernen und kollektiv hergestellte Mystifizierung | 102 |
4.3 Informelles Lernen und Distinktion durch Habitusunterschiede | 104 |
5 Fazit | 107 |
Literatur | 108 |
7Die Verbindung informellen und formellen digitalen Lernens in Grundschulen | 110 |
1 Einleitung | 111 |
2 Theoretischer Kontext und Forschungsstand | 111 |
3 Methodisches Vorgehen | 114 |
4 Ergebnisse | 116 |
4.1 Implementation digitaler Medien im Unterricht | 116 |
4.2 Informelle digitale Kenntnisse der Kinder | 118 |
4.3 Soziale Herkunft und digitales Lernen | 119 |
5 Diskussion | 122 |
Literatur | 125 |
Between Individualization and Formalization | 127 |
8 Informelle Bildungsaktivitäten in der flexibilisierten Arbeitswelt | 128 |
1 Wandel der Arbeitswelt | 129 |
2 Wandel der Bildungsmodalitäten | 131 |
3 Methodisches Vorgehen | 133 |
4 Ergebnisse | 135 |
5 Fazit | 138 |
6 Ausblick | 139 |
Literatur | 141 |
9„Ist das, was wir hier machen, eigentlich Lernen?“ Überlegungen zum Lernen in Hochschullernwerkstätten | 144 |
1 Einleitung | 145 |
2 Hochschullernwerkstätten – Entwicklungsgeschichte, Kennzeichen und Prinzipien | 145 |
3 „Ist das, was wir hier machen, eigentlich Lernen?!“ | 149 |
3.1 Überlegungen zum Lernbegriff in Hochschullernwerkstätten | 149 |
3.2 Beobachtungen in einer Hochschullernwerkstatt | 151 |
4 Fazit | 153 |
Literatur | 155 |
10Informelle Lernprozesse formal integrieren. Herausforderungen und Perspektiven für die Unterrichtsentwicklung im Berufskolleg | 157 |
1 Ausgangslage – Informelle Lernprozesse in der dualen beruflichen Erstausbildung | 158 |
2 Zur Bedeutung informeller Lernprozesse für die Kompetenzentwicklung – Referenzmodell | 159 |
3 Curriculare Vorgaben | 163 |
4 Lernsituationen entwickeln – Herausforderungen für die unterrichtliche Praxis | 164 |
4.1 Divergente schulische und betriebliche Steuerungslogiken und die Auswirkungen auf die Integration informeller Lernprozesse | 167 |
4.2 Zu den Auswirkungen der funktionalen Trennung von Zielwahl und Zielrealisierung auf die Aktivierung informeller Wissensbasen | 170 |
5 Fazit | 174 |
Literatur | 176 |
New Media and Community Building | 178 |
11The Digital Construction of Social Reality. An Analysis of Online Cultures as Communities of Practice | 179 |
1 Introduction | 180 |
2 Theoretical approach and research design | 180 |
3 Online cultures | 182 |
3.1 Online game communities as online cultures | 183 |
3.2 Online fan communities as online cultures | 185 |
4 Online communities as communities of practice | 187 |
4.1 First steps in the game | 188 |
4.2 Becoming part of the game culture | 189 |
5 Conclusion | 192 |
References | 194 |
12Informal a nd Nonformal Learning in cMOOCs | 196 |
1 Introduction – the cMOOCs OPCO11, OPCO12, the Web 2.0 Course, and the CL20-MOOC | 197 |
2 cMOOCs in the fields of formal, informal, and nonformal learning | 198 |
2.1 Formal, informal, and nonformal learning | 198 |
2.2 The cMOOCs OPCO11, OPCO12, the Web 2.0 Course, and the CL20-MOOC in the field of informal and nonformal learning | 199 |
3 Course design and learners’ motivation and participation | 200 |
3.1 Some general aspects of course design in MOOCs | 200 |
3.2 Course design in the cMOOCs OPCO11, OPCO12, the Web 2.0 Course, and the CL20-MOOC | 202 |
4 Participation and learners’ motivation in the cMOOCs OPCO11, OPCO12, the Web 2.0 Course, and the CL20MOOC | 207 |
5 Conclusion | 208 |
References | 209 |
Verzeichnis der Autor_innen | 212 |