Inhaltsverzeichnis | 6 |
Vorwort | 9 |
Preface | 10 |
Einleitung | 11 |
1 Kindheiten und Diskurse | 11 |
2 Referenzmodelle der öffentlichen Reden über Kinder, Kindheiten und Jugend | 13 |
3 Diagramme und Deterritorialisierung | 17 |
4 Die paradigmatischen Herausforderungen für die Angewandten Kindheitswissenschaften | 33 |
4.1 Konstitutive Wendepunkte in den Kindheitswissenschaften | 35 |
4.2 Konzeption eines Paradigmas in Bezug zur diagrammatischen Prozesshaftigkeit der generationalen Konstellationen in den gesellschaftlichen Felder | 36 |
5 Darstellung eines Zugangs zu den einzelnen Beiträgen | 44 |
6 Ausblick für die Leser*innen | 55 |
Introduction | 57 |
1 Childhoods and discourses | 57 |
2 Reference models of public speaking about children, childhoods and youth | 59 |
3 Diagrams and Deterritorialization | 62 |
4 The paradigmatic challenges for Applied Childhood Studies | 75 |
4.1 Constitutive watersheds in Childhood Studies | 77 |
4.2 Conception of a paradigm in relation to the diagrammatic processuality of the generational configurations in the social fields | 78 |
5 Description of access to the individual essays | 85 |
6 Prospect for the readers | 95 |
Literatur/References | 97 |
I Strukturen und Rahmenbedingungen von sozialen Praktiken und Praktiken der Ausbildung Structures and conditions of social and educational practices | 100 |
Politics and power in the babycare business – Structural aspects of childcare provision | 101 |
1 Introduction: “On the agenda” – the context of childcare in England | 102 |
2 Hierarchically and status oriented distinctive concepts: Childcare or Early Education? | 104 |
3 An impact on policy or of policy: Birth to three matters? | 106 |
4 Systems of qualification and professionalism constructs: Staffing matters | 106 |
4.1 Power and influence: marketisation | 107 |
4.2 Powerlessness and Identity: the baby room project | 107 |
5 Concluding thoughts: how to gain a leading pedagogical role? | 109 |
References | 112 |
Developing the professional Identity of vocationally trained students in University – experiences with action research on the Foundation Degree “Professional Studies in Early Years” | 115 |
1 Introduction: Creating a space for exploring a sense of belonging in the academic learning of early year practitioners | 116 |
2 The context of Foundation Degrees in the UK | 117 |
3 Professionalism and professional identity | 120 |
4 Developing professional identity through fostering a sense of belonging to support the transition from vocational to academic learning experiences | 123 |
5 An action research project: promoting group learning and supporting peer relationships | 125 |
5.1 Research context: first year undergraduates on the Foundation Degree Professional Studies in Early Years | 125 |
5.2 Research method: Assessing the role of pre-determined learning groups | 127 |
5.3 Analysis and discussion of findings: factors that shape a sense of belonging | 128 |
5.3.1 Supporting peer relationships | 129 |
5.3.2 Sharing knowledge, experiences and reflections | 131 |
5.3.3 The role of the tutor as a more experienced practitioner | 133 |
6 Conclusive thoughts: sharing and reflecting upon personal practices to develop vocational and academic habitus | 134 |
References | 137 |
II Lokale Praktiken, nationale und globale Politik und Transformationen Local practices, national and global policies and transformations | 141 |
„Babies getting Babies“ – Die De-Konstruktion von früher Mutter schaft im Kontext von geschlechts spezifischer Platzierung und Netzwerkbildung | 142 |
1 Rahmenbedingungen des Forschungsprojekts | 143 |
2 Vater- und Mutterschaft – Konstruktionen im Wandel | 145 |
3 Erwachsen werden – die Konstruktion eines Übergangs durch Schwangerschaft | 146 |
4 Forschungsdesign und Struktur des Workshops | 148 |
5 Methoden und Methodenadaption im transkulturellen Kontext | 151 |
5.1 Eisbrechen auf liberianisch | 151 |
5.2 Partnerinneninterviews | 152 |
5.3 Kleingruppenarbeit | 152 |
5.4 Rekonstruktion räumlicher Alltagsgegebenheiten | 153 |
6 Die Wirkmächtigkeit von Bildung bei der Herstellung und Aufrechterhaltung der Kategorie frühe Mutterschaft | 154 |
7 Einordnung der Ergebnisse im Kontext der Dynamik von Selbstbestimmung und Platzierung junger Frauen | 158 |
Literatur | 162 |
Vereinbarkeit von Erwerbstätigkeit und Elternschaft – Fortschreibung oder Neuansatz bei Elterngeld, Arbeitszeitpolitik und Kinderbetreuung in Deutschland? | 164 |
1 Einleitung: Gestaltender Einfluss des Wohlfahrstaats auf Fürsorgearbeit | 165 |
2 Segregation in der Lebensführung von Frauen und Männern mit Kinder | 167 |
3 Politische Regulierung der Vereinbarkeit von Erwerbstätigkeit und Familienarbeit | 170 |
4 Vereinbarkeitspolitik im Kontext von Geschlecht: Auf dem Weg zur Gleichstellung der Betreuungsarbeit? | 179 |
5 Politische Alternativen aus gerechtigkeitstheoretischer Perspektive | 181 |
6 Abschließende Gedanken: Geschlechterungerechte Konstruktion von Fürsorgearbeit in der Familienpolitik | 183 |
Literatur | 186 |
Fathers’ rights, children’s rights and mothers’ responsibilities – Reflections on shared parenting following relationship breakdown due to intimate partner violence | 190 |
1 Introduction: The research project and developments in the women’s refuge movement | 191 |
2 Intimate partner violence: A child welfare issue | 192 |
3 Children’s rights: Contact to both parents | 193 |
4 Ordering different perspectives: The three planet model | 194 |
5 Violent assaults against mothers: The impact on children | 195 |
6 Negative experiences of contact to non-custodial parents | 197 |
7 Safeguarding children’s rights: A consideration of appropriate conditions for contact | 199 |
8 Fathers’ rights and child protection: Dealing with suspicion and contested realities | 200 |
9 Women’s rights and mothers’ responsibilities | 203 |
10 The persistence of gendered role expectations and the rhetoric of shared parenting | 204 |
11 Concluding thoughts on appropriate conditions to ensure children’s rights to contact with both parents | 207 |
References | 210 |
III Transnationale, multilinguale, multimodale, plurizentrische und interkulturelle Strukturen des Aufwachsens Transnational, multilingual, multimodal, pluricentric and intercultural structures of growing-up | 213 |
Children and transnational identities in the context of compulsory schooling – Methodological notes from research conducted in Parma and Reggio Emilia/Italy | 214 |
1 Introduction: The thread I took | 215 |
2 Theoretical framework: An interdisciplinary approach | 218 |
3 The Context of schooling and transnational mobility in the research project: discontinuity as a concept-in-dialogue | 221 |
4 Methodological considerations: investigating narratives and interactions | 224 |
5 The field of research: negotiating and constructing the arena | 226 |
5.1 Data from the workshops: collecting and constructing meanings with children | 228 |
5.2 Data from interviews with teachers: collecting narratives on children’s transnational journeys | 230 |
6 Concluding thoughts: discontinuity as a bridge concept | 231 |
References | 234 |
Neuen Sinn erzeugen – Care als Fluchtlinie zum Diskurs der Standardisierung in den Feldern der Frühpädagogik | 238 |
1 Einleitung: „Es lebe Fröbel, die Frauen und die Zwietracht.“ | 239 |
2 Dispositive und Rechtfertigungsnarrative | 240 |
2.1 Politische Dimensionen: Lehrer*innenstand und Liberalismus | 241 |
1.2 Pädagogische Dimensionen: Entwicklung und Didaktik | 242 |
1.3 Philosophische Dimensionen: Bildungsprozess und Bewusstsein | 245 |
1.4 Strukturelle Dimensionen: Vorgaben, Kontrolle und die unmittelbare Beziehung zwischen Fachkräften und Kindern | 248 |
1.5 Ethische Dimensionen: Messen oder situational und relational Bildung als Ereignis erleben? | 250 |
2 Wenn Standardisierung die Antwort ist, was war die Frage? – Das Gewebe von diagrammatischer Struktur, Wissen und Pädagogik | 253 |
2.1 Fragestellungen in der pädagogischen Praxis | 255 |
2.2 Die diagrammatische Funktion der Dokumentation | 257 |
2.3 Hypothesen, die in der Praxis entstehen | 261 |
3 Abschließende Gedanken: „Vielleicht weiß jemand, was es bedeutet in eine Vorschule zu gehen, aber keiner weiß, was es werdenkann… Vielleicht weiß jemand, wie die Welt aussieht,aber keiner weiß, was sie werden kann…“(Lind 2005: 265). | 265 |
Literatur | 270 |
Biographien/Biographical Notes | 273 |