Inhalt | 7 |
1. Einleitung: »Reborn to be wild!«???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 9 |
1.1 Forschungsfragen und Thesen???????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 11 |
1.2 Aufbau?????????????????????????????????? | 13 |
1.3 Begriffsdefinitionen?????????????????????????????????????????????????????????????? | 14 |
1.4 Theoretische Überlegungen???????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 22 |
1.5 Methodische Vorgehensweise?????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 32 |
1.6 Forschungsstand???????????????????????????????????????????????????? | 36 |
2. »Das Schillern zwischen heilig und profan«. Eine historische Verortung des Resonanzraums für Christian Pop???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 41 |
2.1 Musikalische Impulse religiöser Erweckungsbewegungen?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 44 |
2.1.1 Great Awakenings?????????????????????????????????????????????????????????? | 45 |
2.1.2 Urban Revivalism?????????????????????????????????????????????????????????? | 49 |
2.1.3 Anfänge einer Musikindustrie: Billy Sunday & Homer Rodeheaver???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 51 |
2.1.4 Die Pfingstbewegung und der Marketplace of Culture?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 52 |
2.1.5 Die Kommerzialisierung von Southern Gospel?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 54 |
2.1.6 Billy Graham, George Beverly Shea und die Anfänge von Televangelism???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 55 |
2.2 Musikalische Impulse der Black Church: Spirituals & Black Gospel?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 58 |
2.3 Das religiöse Erbe in US-amerikanischer Popmusik?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 62 |
2.4 Fazit???????????????????????????????? | 72 |
3. »Why should the devil have all the good music?«. Die Entstehung von Jesus Rock (1969 – 1972)???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 75 |
3.1 »The Poet Laureate of Christian Rock« – Larry Norman?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 76 |
3.2 »A Counterculture Within a Counterculture« – Das Jesus People Movement?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 89 |
3.2.1 »Lifestyle Christians« – Jesus Freaks und ihre Weltanschauung???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 91 |
3.2.2 »Underground & Co-optation« – Die konservative Vereinnahmung?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 98 |
3.3 »New Lyrics for the Devil’s Music« – Jesus Rock als Music Ministry?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 103 |
3.3.1 »Folk Mass & Youth Musicals« – Vorläufer von Jesus Rock???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 104 |
3.3.2 »Jesus Music as a Tool« – Rocktexte als Mittel zur Bekehrung?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 106 |
3.3.3 »Religious Woodstock« – Explo ’72 als Wendepunkt?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 111 |
3.4 »The Legacy« – Das Vermächtnis der Jesus People???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 113 |
4. »Selling Jesus«. Die neue Kultur im christlichen Ghetto (1972-1990)?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 117 |
4.1 »Christian Pop’s First Superstar« – Amy Grant???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 120 |
4.2 »The Rise of Evangelicalism« – Religious Right, Culture Wars & Televangelism?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 133 |
4.3 »A Parallel Universe« – Etablierung der christlichen Musikindustrie???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 143 |
4.4 »Christianizing Musical Styles« – Musik als Kommunikationsmittel?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 155 |
4.5 »Easy Listening & Spiritual Warfare« – Christian Pop Texte von 1972 bis 1990?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 161 |
4.6 »Business vs. Ministry« – Die Identitätskrise der christlichen Musikkultur?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 172 |
5. »Christian by faith, not by genre«. Christian Pop im Mainstream (1991-2010)?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 183 |
5.1 »A New Sound Going Around« – P.O.D?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 186 |
5.2 Evangelikaler Strategiewandel???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 199 |
5.2.1 »Culture Wars Reloaded«???????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 199 |
5.2.2 »Seeker Sensitivity & Emergent Church«?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 203 |
5.2.3 »A New Kind of Witness« – Evangelikale als Kulturschaffende???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 209 |
5.3 »Brokenness, Introspection, Doubts« – Neue Christian Pop Rhetorik???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 213 |
5.4 »Making Christianity Cool« – Christian Pop, Big Business und Jugendkultur???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 225 |
5.5 »Seed-Planting & Subtle Messages« – Verführungsstrategien???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 237 |
6. Resümee: »Cooptation vs. Subversion«???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? | 247 |
7. Auswahlbibliographie???????????????????????????????????????????????????????????? | 259 |
8. Dank???????????????????????????? | 271 |