Contents/Inhalt | 6 |
Introduction | 10 |
IATEL: Conference and Proceedings | 10 |
Einleitung | 18 |
Part I Learning (in) Networks: From Learning in the Network to the Learning Network – and Back Teil I Learning (in) Networks: Vom Lernen in Netzen zu lernenden Netzen – und zurück | 26 |
Learning (in) Networks: From Learning in the Network to the Learning Network – and Back | 28 |
1 Introduction: the Outset for Session 1 | 28 |
2 Symposium Findings and Conclusions | 34 |
3 Contributions to Session one | 39 |
4 Conclusions | 43 |
5 References | 46 |
6 APPENDIX: Session Participants | 47 |
Vom Lernen im Netzwerk zum Lernenden Netzwerk – und zurück | 50 |
1 Einführung: die Ausgangslage des ersten Tagungsabschnitts | 50 |
2 Schlussfolgerungen und Ergebnisse des Symposiums | 57 |
3 Beiträge zum ersten Tagungsabschnitt | 64 |
4 Schlussfolgerungen | 68 |
5 Literatur | 71 |
6 Ergänzung: Sitzungsteilnehmer | 73 |
The Future Learning Environments | 76 |
1 Introduction | 78 |
2 The Challenges to the Education Systems | 79 |
3 How we are using technology and the internet for learning | 82 |
4 Personal Learning Environments | 86 |
5 Vygotsky and Personal Learning Environments | 89 |
6 Conclusion: The Future of Learning Environments | 91 |
7 References | 92 |
Supporting Resource-based Learning with Knowledge Networks and Scaffolds | 96 |
1 Motivation | 98 |
2 From Tags to Personal Knowledge Networks towards a Community Knowledge Network | 100 |
3 Scaffolds in ELWMS.KOM | 105 |
4 Conclusion | 108 |
5 References | 109 |
Kompetenzentwicklung beim Lernen in Netzen durch Rollenvorgaben | 112 |
1 Einführung | 114 |
2 Motivation als Grundvoraussetzung für erfolgreiches Lernen | 115 |
3 Kompetenzförderung durch Rollenkonzepte | 118 |
4 Feedback zur motivationalen Unterstützung virtueller Arbeitsgruppen | 122 |
5 Schlussfolgerungen und Ausblick | 124 |
6 Literatur | 126 |
Von der Bildung des Menschen zur Bildung der Communities? | 128 |
1 Bildung der Community | 129 |
2 Das Subjekt, das wissen soll | 131 |
3 Literatur | 145 |
Learning Networks as Human-technology Interaction in a Process of Designing Software-technological Artifacts | 148 |
1 Introduction | 149 |
2 Case study 1: Learning Networks of Designers, Users, and Technology in Design Processes | 154 |
3 Case Study 2: A Learning Network between human and non-human Actors | 160 |
4 Discussion and Conclusions: Potentials and Challenges for Education and Software Design | 164 |
5 References | 166 |
Part II Community-adaptive Systems: Learning from Learners – a Smart Idea? Session II Community-adaptive Systeme: Von Lernern lernen – eine kluge Idee? | 170 |
Foreword | 172 |
1 What are Community Adaptive Systems, and how do they function? | 174 |
2 Exemplary Developments of Community Adaptive Systems | 175 |
3 Learning from Learners – a smart Idea? | 176 |
4 Level of Presentation and Course of the Chapter: Paradigm – Concepts – Developments – Limitations | 177 |
Vorwort | 180 |
1 Was sind und wie funktionieren Community-adaptive Systeme? | 182 |
2 Exemplarische Entwicklungen Community-adaptiver Systeme | 183 |
3 Lernen von Lernern – eine kluge Idee? | 185 |
4 Ebenen der Darstellung und Gliederung des Kapitels: Paradigma – Konzepte – Entwicklungen – Grenzen | 185 |
Paradigm: Community-adaptive Systems | 188 |
1 Non-trivial and shapeable Machines, Learning from Learners | 188 |
2 Two Breaks | 190 |
3 Adaptive Systems: New Technologies | 191 |
4 Learning with Learners: a changed learning Situation | 195 |
System: Machine Learning | 198 |
1 Supervised learning | 199 |
2 Unsupervised Learning | 201 |
3 Reinforcement Learning | 201 |
4 Conclusions | 202 |
Community: neither Gesellschaft nor Gemeinschaft | 204 |
1 Gemeinschaft and Gesellschaft | 204 |
2 Communities: Shared Passions and Interests | 206 |
3 Similarity and Gemeinschaft | 207 |
Adaptivity | 210 |
1 Adaptivity: an inter- and transdisciplinary Term | 210 |
2 Adaptivity, Adaptability: two Implementations | 214 |
Community, Technology, Adaptivity: in Combination | 216 |
Paradigma: Community-adaptive Systeme | 218 |
1 Nichttriviale und gestaltbare Maschinen, Lernen von Lernenden | 218 |
2 Zwei Zäsuren | 220 |
3 Adaptive Systeme: neue Technologien | 221 |
4 Lernen mit Lernern: eine veränderte Lernsituation | 226 |
System: maschinelles Lernen | 230 |
1 Überwachtes Lernen | 231 |
2 Unüberwachtes Lernen | 233 |
3 Bestärkendes Lernen | 234 |
4 Zusammenfassung | 234 |
Community: weder Gesellschaft noch Gemeinschaft | 236 |
1 Gemeinschaft und Gesellschaft | 236 |
2 Communities: geteilte Passionen und Interessen | 238 |
3 Gemeinsamkeit und Gemeinschaft | 239 |
Adaptivität | 242 |
1 Adaptivität: ein inter- und transdisziplinärer Terminus | 242 |
2 Adaptivität, Adaptierbarkeit: zwei Durchführungen | 246 |
Community, Technik, Adaptivität: im Zusammenhang | 248 |
Literatur | 249 |
Machine Teaching – a Machine Learning Approach to Technology-enhanced Learning | 254 |
1 The Limits of current Technology-enhanced Learning | 255 |
2 General Feedback Machine Teaching | 258 |
3 Detailed Feedback Machine Teaching | 259 |
4 Summary and Conclusion | 260 |
5 References | 261 |
Adaptivity and Adaptability in Personal and Community Knowledge Networks | 262 |
1 Introduction and Motivation | 263 |
2 Personal and Community Knowledge Networks | 264 |
3 Adaptivity and Adaptability in Knowledge Networks | 266 |
4 General Assumptions and Impact on Application Design | 268 |
5 Conclusion and Outlook | 270 |
6 References | 270 |
Adaptation and Personalization in LMS and PLE | 272 |
1 Introduction | 272 |
3 ROLE | 276 |
4 Concluding Remarks | 277 |
5 References | 278 |
Learners as Metadata Source? A Three-Layer Model of Collaborative Content Annotation | 280 |
1 Content Annotation in E-Learning | 280 |
2 Three-Layer Model of Collaborative Content Annotation | 281 |
3 Emerging Links for Navigation and Recommendation | 283 |
4 Discussion | 284 |
5 References | 286 |
Opening up Social Networks for Educational Gaming | 288 |
1 Introduction | 289 |
2 Hidden algorithms and given Metaphors | 291 |
3 Playing and gaming by reinterpretation and modification | 292 |
4 References | 294 |
c. Learning from Learners – a smart Idea? Lernern von Lernern – eine kluge Idee? | 297 |
Möglichkeiten und Grenzen Community-adaptiver Systeme | 298 |
1 Was heißt Adaptivität von Systemen in Lernprozessen? | 299 |
2 Welche Probleme ergeben sich bei der Adaption aus den jeweiligen Anwendungsfeldern? | 303 |
3 Welche Rolle spielt die Widerständigkeit bei Lernprozessen? | 306 |
4 Inwiefern lassen sich Lernprozesse als hermeneutische begreifen? | 308 |
5 Fassen wir also zusammen | 309 |
6 Literatur | 310 |
Part III Disruptive or Seamless? User Interfaces for Technology-enhanced Learning Teil III Unterbrechend oder nahtlos? Nutzerschnittstellen für technologie-gestützes Lernen | 312 |
Disruptive or Seamless? User Interfaces for Technology-enhanced Learning | 314 |
1 Introduction | 314 |
2 Disruptiveness and Seamlessness in Technology-enhanced Learning | 316 |
3 Related Work and Examples of Disruptiveness | 318 |
4 Overview of the Following Chapters | 321 |
5 Conclusions | 322 |
6 References | 323 |
Unterbrechend oder nahtlos? Nutzerschnittstellen für technologiegestütztes Lernen | 326 |
1 Einführung | 326 |
2 Unterbrechung und Nahtlosigkeit im computergestützten Lernen | 328 |
3 Verwandte Arbeiten und Beispiele für Unterbrechungen | 331 |
4 Überblick über die folgenden Kapitel | 334 |
5 Zusammenfassung | 336 |
6 Literatur | 337 |
Disruptive User Interfaces for Technology-enhanced Learning: a Taxonomy | 340 |
1 Introduction | 341 |
2 Definition of Disruptions | 341 |
3 Classes of Disruptions | 343 |
4 Effects of Disruptions | 344 |
5 Integration and Discussion | 345 |
Disruption Effect | 346 |
Disruption Class | 346 |
6 Summary | 351 |
7 Acknowledgements | 351 |
8 References | 352 |
Improving the Quality of Learning on the World Wide Web: Seamless and Disruptive Metacognitive Support | 354 |
1 Introduction | 355 |
2 Scaffolding self-regulated Learning on the WWW | 355 |
3 ELWMS: A Tool for the Scaffolding of self-regulated Learning on the WWW | 358 |
4 ELWMS-Support within the Taxonomy | 361 |
5 The Effectiveness of the three Types of Support | 362 |
6 Conclusion | 365 |
7 Acknowledgments | 366 |
8 References | 366 |
Media Disruptions as a Support for Learning | 370 |
1 Introduction | 371 |
2 Theoretical foundations | 373 |
3 Hybrid Paper-based and Digital Note-Taking | 374 |
4 Everyday Design of Media Disruptions | 378 |
5 Mobile Interaction in Mixed Reality Environments | 382 |
6 Outlook | 386 |
7 References | 387 |
Supporting Self-regulated Learning with Tabletop Concept Mapping | 392 |
1 Introduction | 393 |
2 Concept Mapping Techniques | 395 |
3 TCM – a Tool for Tabletop Concept Mapping | 398 |
4 Application in guided Learning Settings | 402 |
5 Conclusions | 407 |
6 References | 409 |
Cognitive Load Theory to Explain Positive Effects of a Disruptive Interface | 412 |
1 Introduction | 413 |
2 Hypotheses | 420 |
3 Conclusions | 426 |
4 References | 426 |
Part IV Quality and Competence Teil IV Qualität und Kompetenzen | 430 |
Dimensions of Quality and Competencies in E-Learning | 432 |
Dimensionen von Qualität und Kompetenz im E-Learning | 436 |
Kompetenz in Technik | 440 |
1 Vorbemerkung zur Extension des Kompetenzbegriffs | 441 |
2 Vom Wissen zum Handeln | 443 |
3 Intensionaler Gehalt des Kompetenzbegriffs | 444 |
4 Kompetenz und Technik | 451 |
5 Extensionsüberschreitung des Kompetenzbegriffs | 462 |
6 Literatur | 466 |
Kompetenz – Qualität – Assessment: Hintergrundfolie für das technologiebasierte Lernen | 468 |
1 Einführung | 470 |
2 Kompetenz, Qualität und Assessment aus politischer Perspektive | 471 |
3 Kompetenz, Qualität und Assessment aus wissenschaftlicher Perspektive | 478 |
4 Kompetenz, Qualität und Assessment in der Bildungspraxis | 485 |
5 Zusammenfassung und Ausblick | 488 |
6 Literatur | 490 |
Qualität als Eigenschaft der Relation von Lerner und Lernarrangement | 496 |
1 Einleitung | 498 |
2 Qualität relational | 499 |
3 Didaktik relational | 504 |
4 Evaluation relational | 508 |
5 Exkurs: Möglichkeitsraum der Rückmeldung | 511 |
6 Fazit | 516 |
7 Literatur | 517 |
Förderung von Medienkompetenz durch die virtuelle Studienumgebung MyPaed | 520 |
1 Einleitung | 521 |
2 Medienkompetenz | 522 |
3 Expansives Lernen | 524 |
4 MyPaed als unterstützende Studienumgebung | 526 |
5 Fazit und Ausblick | 533 |
6 Literatur | 535 |
1 Text-oriented Sciences in Higher Education today | 540 |
2 “Enter the PLE” | 544 |
3 Exit: to conclude | 550 |
4 References | 551 |
Autorinnen und Autoren/Curriculum vitae of authors | 552 |