Contents | 6 |
ARTICLES | 10 |
Pieter van Dijk: Normative Force and Effectiveness of International Norms | 10 |
I. Introduction | 10 |
II. Norm and Normative Effect | 13 |
III. Normative Force and Legally Binding Character | 20 |
IV. Norm and Effectiveness | 23 |
V. Effectiveness and Supervision | 27 |
VI. Some Concluding Observations | 33 |
Theodor Schweisfurth: Das Völkergewohnheitsrecht – verstärkt im Blickfeld der sowjetischen Völkerrechtslehre | 37 |
I. Einleitung | 37 |
II. Gründe für die verstärkte Beschäftigung mit dem VGR | 42 |
III. Die sowjetische Dogmatik zum VGR | 45 |
1. Theorie über die Entstehung der Normen des VGR: die „stillschweigende Vereinbarung“ – Quellentheoretische Abgrenzung zwischen Vertrag und Gewohnheit | 45 |
2. Das objektive Element: die Staatenpraxis | 54 |
a) Die Subjekte der Staatenpraxis | 55 |
b) Die Erscheinungsformen der Staatenpraxis | 59 |
c) Anforderungen an die Staatenpraxis | 62 |
aa) Beständigkeit und Gleichförmigkeit der Übung | 62 |
bb) Dauer der Übung | 63 |
cc) Allgemeinheit der Übung | 63 |
3. Das subjektive Element: Die Anerkennung der Praxis als Recht | 64 |
4. Sonderfragen | 66 |
a) Partikuläres (regionales und bilaterales) VGR | 66 |
b) VGR und Verträge | 67 |
aa) Rangverhältnis – Anwendung im Normenkonflikt – Gegenseitige Derogation | 67 |
bb) Die Frage der Fortgeltung des VGR im Falle seiner Kodifizierung | 68 |
cc) Fragen der Wechselwirkung zwischen Vertrag und VGR im Normschöpfungs- und Normanwendungsprozeß | 69 |
IV. Beispiele praktischer Nutzanwendung | 72 |
1. Weltraumrecht | 73 |
2. Seerecht | 74 |
Conclusion | 77 |
Josef Mrázek: International Security and Disarmament Law | 79 |
I. Introduction | 79 |
II. International Peace, Security and Disarmament | 80 |
III. Collective Security | 85 |
IV. International Security and Disarmament Law – A Branch of International Public Law | 89 |
V. Principles of International Security and Disarmament Law | 91 |
1. Basis Principles and Rules of International Law – Normative Basis of International Security | 91 |
2. Specific Principles of International Security and Disarmament Law | 94 |
VI. Conclusion | 100 |
Thomas A. Clingan, Jr.: The Law of the Sea in Prospective: Problems of States not Parties to the Law of the Sea Treaty | 102 |
I. Introduction | 102 |
II. Deep Seabed Mining | 104 |
III. Continental Shelf | 110 |
IV. Navigation | 114 |
V. Conclusion | 118 |
José Woehrling: Les revendications du Canada sur les eaux de l’archipel de l’Arctique et l’utilisation immémoriale des glaces par les Inuit | 121 |
Introduction | 121 |
I. L’exercice de la souveraineté canadienne sur les eaux de l’archipel à travers l’histoire | 125 |
1. La découverte de l’archipel | 125 |
2. Les déclarations de souveraineté | 126 |
3. L'exercice effectif de la souveraineté | 127 |
a) Contrôle de la navigation | 127 |
b) Contrôle de la pollution | 130 |
c) Autres formes de contrôle | 131 |
d) L’occupation immémoriale des glaces par les Inuit | 131 |
4. Ancienneté, continuité et caractère paisible de la souveraineté canadienne sur les eaux de l’archipel | 132 |
a) La durée | 132 |
b) La continuité | 132 |
c) L’exercice paisible: y a-t-il eu acquiescement par les États étrangers intéressés? | 133 |
5. Conclusion | 134 |
II. Le statut des eaux de l’archipel et l’utilisation immémoriale des eaux et des glaces par les Inuit | 135 |
1. L’occupation et l’utilisation des eaux et des glaces par les Inuit | 136 |
2. La fermeture de l’archipel par des lignes de base droites | 139 |
3. La thèse du titre historique du Canada | 139 |
4. La thèse du titre historique autochtone, transmis au Canada | 140 |
a) Le statut juridique de la glace maritime | 140 |
b) Le statut des Inuit en droit international | 141 |
c) La cession de l’éventuel titre Inuit au Canada | 142 |
I. H. Ph. Diederiks-Verschoor: Environmental Protection in Outer Space | 145 |
I. Damage Caused by Debris | 151 |
II. Damage Caused by Harmful Contamination and Harmful Interference | 154 |
III. Damage Caused by Nuclear and Radioactive Space Activities | 155 |
IV. Damage to the Ozone Layer | 155 |
V. Damage Caused by Space Stations | 156 |
VI. Damage Caused by Solar Satellites | 156 |
1. Microwaves | 156 |
2. Laser Beams | 157 |
3. Reflected Light | 157 |
Alfred Rest: The Sandoz Conflagration and the Rhine Pollution: Liability Issues | 161 |
I. Introduction and Problem Formulation | 161 |
II. Claims According to the Law of International Agreements | 163 |
III. Claims According to General Public International Law and Customary International Law | 166 |
1. The Existence of a Customary International Liability Claim Owing to Significant Damages Suffered by a Neighbouring Country as a General Legal Issue | 167 |
2. The Validity of the Liability Claim under Customary International Law in the Sandoz Case | 169 |
3. Interim Result | 169 |
IV. Claims by Individual Injured Parties according to International Private Law and Domestic Law | 170 |
1. Classification Problem and Procedural Aspects | 170 |
2. Liability According to the Swiss Law Concerning Water | 171 |
3. Other Possibilities for Receiving Compensation According to Civil Law, in Particular for Those not Directly Injured | 173 |
V. Evaluation and Results | 174 |
Thomas J. Schoenbaum: Antidumping and Countervailing Duties and the GATT: An Evaluation and a Proposal for a Unified Remedy for Unfair International Trade | 178 |
I. Procedural Aspects | 182 |
II. Suspension and Withdrawal Agreements | 186 |
III. Determinations of Sales at Less than Fair Value | 188 |
IV. Subsidy Determinations | 196 |
V. The Injury Test | 200 |
VI. The Section 751 Review | 203 |
VII. A Proposal and Conclusion | 203 |
Walburga Kullmann: Collapse of the Sixth International Tin Agreement: |
|
206 |
I. Introduction | 206 |
II. Entering into Force of the European Convention | 209 |
III. Objectives of the European Convention | 209 |
IV. Scope of Application of the European Convention | 210 |
V. Recognition and Enforcement | 212 |
VI. Grounds for Refusing Recognition and Enforcement | 213 |
1. Articles 27, 28 and 34 of the European Convention | 213 |
2. Outside the Scope of the Convention | 213 |
3. Immunity | 218 |
a) Another Ground for Refusing Recognition and Enforcement | 218 |
b) Doctrine of Sovereign Immunity | 219 |
aa) Immunity of States | 219 |
bb) Immunity of International Organizations | 221 |
(1) Immunity of the ITC | 222 |
(2) Immunity of the ITC – a Defense for its Member States? | 224 |
VII. Conclusion | 224 |
Eugen D. Graue: German Conflict Rules Revamped | 225 |
I. Introduction | 225 |
II. Survey of Statutory and Other Conflict Rules | 230 |
III. Nationality and other Connecting Factors | 248 |
IV. Appraisal of the Reform | 253 |
NOTES AND COMMENTS | 256 |
Eckhard Horn: Das Jugendstrafrecht der Bundesrepublik Deutschland auf dem Prüfstand der „Beijing Rules“ | 256 |
Zusammenfassung | 265 |
Stephan Eilers: Tax Secret v. Administrative Assistance in International Tax Cases – the Exchange of Information concerning Taxes between the Federal Republic of Germany and Sweden | 267 |
I. Introduction | 267 |
II. The Protection of Tax Secrecy in the Federal Republic of Germany | 269 |
III. The Protection of Information Concerning Taxes in Sweden | 271 |
IV. The Protection of the Tax Secret in the International Treaties between the Federal Republic and Sweden | 272 |
1. The Administrative Assistance Treaty (Rechtshilfevertrag) of 1935 and the Double-Taxation Treaty (Doppelbesteuerungsabkommen) of 1959 | 273 |
2. The Draft of the New Double-Taxation Treaty | 274 |
V. Concluding Remarks | 275 |
REPORTS | 277 |
Michael Hakenberg: Die Rechtsprechung des Internationalen Gerichtshofes in den Jahren 1985 und 1986 | 277 |
I. Fall betreffend den Festlandsockel (Libyen/Malta) | 278 |
A. | 278 |
B. | 280 |
C. | 286 |
II. Antrag auf Wiederaufnahme des Verfahrens und Auslegung des Urteils vom 24. Februar 1982 im Fall betreffend den Festlandsockel (Tunesien/Libyen) | 287 |
A. | 287 |
B. | 289 |
C. | 294 |
III. Fall betreffend militärische und paramilitärische Aktivitäten in und gegen Nicaragua (Nicaragua gegen die Vereinigten Staaten von Amerika) | 295 |
A. | 295 |
B. | 296 |
C. | 305 |
IV. Fall betreffend die Grenzstreitigkeit (Burkina Faso/Mali) | 307 |
1. Einrichtung einer Sonderkammer | 307 |
2. Anträge auf Bezeichnung vorsorglicher Maßnahmen | 308 |
3. Urteil vom 22. Dezember 1986 | 309 |
A. | 309 |
B. | 310 |
C. | 315 |
Silke Brammer: Die Tätigkeit der International Law Commission in den Jahren 1984-1986 | 316 |
I. Verbrechen gegen den Frieden und die Sicherheit der Menschheit | 318 |
1. Täterkreis | 319 |
2. Taten | 319 |
3. Allgemeine Grundsätze | 320 |
II. Beziehungen zwischen Staaten und internationalen Organisationen (Zweiter Teil) | 321 |
III. Völkerrechtliche Haftung für Schäden aufgrund nicht-völkerrechtswidriger Handlungen | 322 |
IV. Das Recht der nicht-schiffahrtlichen Nutzung internationaler Wasserwege | 325 |
V. Status des diplomatischen Kuriers und des unbegleiteten Diplomatengepäcks | 328 |
VI. Immunität der Staaten und ihres Eigentums | 333 |
VII. Staatenverantwortlichkeit | 336 |
1. Beratungen zum zweiten Teil | 337 |
2. Beratungen zum dritten Teil | 340 |
Wulf Hermann: Die Tätigkeit des Nordischen Rates im Jahre 1986 | 344 |
I. Die Generaldebatte | 345 |
II. Die Fachausschüsse | 348 |
1. Der Wirtschaftsausschuß | 349 |
2. Der Kulturausschuß | 350 |
3. Der Sozial- und Umweltausschuß | 353 |
4. Der Kommunikationsausschuß | 354 |
5. Der Rechtsausschuß | 355 |
Bert Schaffarzik: Die Tätigkeit des Europarates im Jahre 1986 | 357 |
I. Organisatorische Fragen | Allgemeines | 357 |
II. Behandlung allgemeinpolitischer Themen im Europarat | 358 |
III. Rechtsvereinheitlichung und rechtliche Zusammenarbeit zwischen den Mitgliedstaaten | Verträge und Empfehlungen | 363 |
IV. Schutz der Menschenrechte | 368 |
Astrid Rassl: Die Europäischen Gemeinschaften im Jahre 1986 | 391 |
I. Überblick | 391 |
II. Institutionelle Entwicklung | 393 |
III. Ausbau des Gemeinsamen Marktes | 395 |
IV. Politiken der Gemeinschaft | 399 |
V. Die Außenbeziehungen der Gemeinschaft | 407 |
VI. Rechtsprechung zum Gemeinschaftsrecht | 412 |
Book Reviews | 418 |
Books Received | 475 |
List of Contributors | 482 |