Inhaltsverzeichnis | 5 |
Vorwort der Herausgeber | 7 |
Thema A: Genderspecific Political Socialization in an International Perspective | 8 |
International Perspectives on Political Socialization and Gender: An Introduction | 9 |
1. Introduction | 9 |
2. Political Socialization in Adolescence | 9 |
3. Gender Differences in Political Socialization | 10 |
4. The International Perspective | 13 |
5. The contributions of the present special issue | 15 |
References | 20 |
Gender, Youth and Contemporary Political Engagements | 23 |
1. Introduction: Gender youth and contemporary political engagements – Anita Harris and Chilla Bulbeck1 | 23 |
2. Defining Australian Youth: A Note of Caution | 24 |
3. Young torch bearers of feminism | 25 |
4. The findings: Bulbeck | 27 |
5. Harris’ Response to Bulbeck’s Findings | 40 |
6. The findings: Harris | 42 |
7. Conclusion: Bulbeck | 46 |
8. Conclusion: Harris | 47 |
References | 48 |
Gender Differences in Civic Involvement and Political Attitudes in Chilean Adolescents | 52 |
1. Introduction | 52 |
2. Adolescents’ support for the political system | 52 |
3. The historical and socio-political context for youth civic and political development | 54 |
4. Civic and political attitudes in the context of social change | 55 |
5. Schools as contexts for political socialization | 56 |
6. The gender context for political socialization in Chile | 56 |
7. Chilean adolescents’ views of civic behavior and gender differences | 58 |
8. Schools as settings for the political socialization of youth | 59 |
9. Hypotheses | 60 |
10. Methods | 61 |
11. Results | 64 |
11.1 Descriptive Results | 64 |
11.2 Gender composition of school and political socialization | 65 |
11.3 Civic and political attitudes and the socio-economic context of school | 67 |
11.4 Teacher practices by gender composition of school | 68 |
11.5 The contribution of teachers practices and participation in school activeties of prosocial and political outcomes | 68 |
12. Discussion: Summary of results | 70 |
References | 76 |
The Young Women’s Leadership Alliance:Political Sozialization in Three U.S. High Schools | 81 |
1. Introduction | 81 |
2. Theoretical Background – Adolescents as social change agents | 82 |
3. Methods – Participants | 85 |
4. Procedures | 86 |
5. Data Analysis | 88 |
6. Results | 88 |
7. Discussion | 93 |
References | 96 |
Gender Differences in the Political Interests of U.S. High School Students | 100 |
1. Introduction | 100 |
2. Methods | 103 |
3. Results | 106 |
4. Discussion | 118 |
References | 123 |
Gender Differences in the Socialization of Israeli Adolescents to Political Activism | 126 |
1. Introduction: Political activism and political involvement | 126 |
2. Political activism in Israel | 127 |
3. Gender socialization and social-political involvement | 128 |
4. The current study | 129 |
5. Hypotheses | 130 |
6. Method | 131 |
7. Findings | 134 |
8. Discussion | 141 |
References | 143 |
Thema B: Schule als Entwicklungsaufgabe | 147 |
Vorwort | 148 |
Schulkarriere – erfolgreich oder schwierig? | 149 |
1. Einleitung | 150 |
1.1 Der Umgang mit Schule als Entwicklungsaufgabe | 151 |
1.2 Der Umgang mit schulischem Erfolg und Misserfolg | 152 |
1.3 Schulbezogene Einstellungen | 153 |
1.4 Erlebtes Lehrkraftverhalten | 153 |
2. Fragestellung und Hypothesen | 154 |
3. Methode | 155 |
3.1 Datengrundlage | 155 |
3.2 Erhebungsinstrumente | 156 |
3.3 Auswertungsverfahren | 157 |
4. Ergebnisse | 159 |
4.1 Rückblick auf die Schule nach dem Abitur | 159 |
4.2 Rekonstruktion der Schulkarrieren | 162 |
4.2.1 Leistungsentwicklung | 162 |
4.2.2 Leistungsbezogene Persönlichkeitsmerkmale | 163 |
4.2.3 Schulbezogene Einstellungen | 165 |
4.2.4 Lehrer-Schüler-Beziehung | 168 |
5. Zusammenfassung und Diskussion | 170 |
Literatur | 173 |
Anhang | 177 |
Soziale Beziehungen in der Schule – Luxus oder Notwendigkeit? | 179 |
1. Einleitung | 180 |
2. Soziale Beziehungen in der Schule | 180 |
2.1 Schüler-Schüler-Verhältnis | 181 |
2.2 Lehrer-Schüler-Verhältnis | 184 |
3. Schul- und Klassenklima | 187 |
4. Fazit – Implikationen für Forschung und Praxis | 188 |
Literatur | 189 |
Trends | 195 |
Vorwort | 196 |
Das Problem der Wertbildung in der Jugendphase – eine philosophische Perspektive | 197 |
1. Einleitung: Tauschwert und Individualwert, Austauschbarkeit und Inkommensurabilität | 198 |
2. Der Identitätsprozess | 199 |
3. Werteordnung und Selbstwert | 200 |
4. Selbsttranszendierende Erfahrungen | 203 |
5. Surrogate | 205 |
6. Krisen | 206 |
7. Die Darstellung des Werts und der Wert der Darstellung | 208 |
8. Die Konstitution von Werten in realen Austauschbeziehungen | 210 |
9. Erfahrung von Werten | 212 |
10. Schlussbemerkungen: Selbstwert und Sichtbarkeit | 216 |
Literatur | 217 |
Jugend und Werte – ein scheinbar vertrautes Verhältnis | 221 |
1. Einleitung: Werte – ein Dauerbrenner | 222 |
2. Das Verhältnis von Jugend- und Werteforschung | 222 |
3. Und wieder: Wertetypen | 226 |
4. Sozial ungleiche Jugenden – kein Thema für Jugendstudien? | 228 |
5. Jugendliche Lebenslagen – ein tragfähiges Konzept zur Fassung von Jugenden | 230 |
6. Empirische Ergebnisse zu jugendlichen Lebenslagen | 232 |
7. Empirische Ergebnisse zum Zusammenhang von jugendlichen Lebenslagen und Werten | 234 |
8. Schlussbemerkungen: Plädoyer für eine lebenslagenbezogene sozialstrukturell-sozialisationstheoretische Jugendforschung | 238 |
Literatur | 239 |
Autorinnen und Autoren | 244 |